A „diktátorregény” problematikus műfaj: gyakoribb a művészi kudarc, mint a siker. Főleg, ha valós történelmi személyről szól a könyv. De akkor is, ha művészi fikcióról vagy vízióról van szó.
Csak néhány példát említenék.
Szolzsenyicin a Lenin Zürichben című kisregényében Lenin pszichológiai portréját rajzolná meg, és próbálná ledönteni a mítoszt, hogy az októberi forradalom vezére bölcs és emberséges ember volt, szinte istenember, de a kisregény aztán arra fut ki, hogy egy még nála is zseniálisabb elme, a zsidó Parvus ördögi tervét valósítja meg. Nem véletlen, hogy az egykor legendás művet ma már nemigen emlegetik Szolzsenyicin jelentős művei között.
Harry Mulisch, a sokáig Nobel-díj-várományosként is emlegetett, 2010-ben elhunyt holland író Siegfried című regénye egyértelmű csalódás volt. Egy diktátorregényt ugyanis elég pontosan körvonalazható elvárással vesz a kezébe az olvasó. Egy titok legalábbis részleges megfejtését várja: szeretnénk bepillantani a diktátor lelkébe, szeretnénk tudni tetteinek mozgatórugóit, azt a folyamatot, amely egy akár egyszerű, akár gonoszságában zseniális embert képessé tesz a tömeges gyilkosságokra. Mulisch szimpla, kissé ezoterikus ízű és már-már rögeszmés válasza – hogy Hitlerben a „semmi” testesült meg – aligha világít meg bármi olyat, amin komolyan el lehetne gondolkodni.
Hasonló kudarc a magyar származású híres argentin szerző, Andahazi-Kasnya regénye, A fejedelem is: Wari Fia, a regénybeli latin-amerikai diktátor a megtestesült gonosz (mintha vendégszereplő volna egy Stephen King-regényből) – gyerekkorának fantasyszerű leírásából megtudjuk, hogy Ördögasszony szüli, akinek a székletével együtt jön a világra, már újszülöttként egy egész falut (és az anyját is) elpusztító vulkánkitörést okoz, majd egy mitikus barlangban nevelkedik, hangyamérget szív anyatej helyett, egy varangy és egy kígyó neveli (amíg meg nem öli mindannyiukat), s el nem indul a világba, hogy láthatatlan tanácsadójának sugallatait követve megszerezze a hatalmat. A szerző válasza tehát alig több, mint Mulisché: Hitler „semmi”, Wari Fia „maga a gonosz”.
Vladimir Nabokov az egyébként zseniális Baljós kanyar című regényében próbálja megfejteni a titkot: az ő diktátora tökéletesen tehetségtelen ember, aki épp emiatt képes maga mellé állítani az emberek többségét: az „átlagembereket”. Kicsit félve mondom (mert ki vagyok én, hogy kritizáljam az isteni Nabokovot?), hogy az ő diktátora sem igazán meggyőző. Azért a hatalom megszerzéséhez és megtartásához nem elég tökéletes „átlagembernek” lenni.
Folytathatnám a sort (akár Mario Vargas Llosával, García Márquezzel és Sartre-ral például), de inkább próbálok valami magyarázatot adni: miért olyan nehéz jó regényt írni a tömeggyilkos diktátorokról? Talán azért, mert nem is akarjuk megérteni, hogyan lehet képes valaki emberek százezreinek vagy akár millióinak meggyilkolásáról dönteni. A nagy, immár frázissá vált wittgensteini mondattal élve: „Amiről nem lehet beszélni, arról hallgatni kell.” Csak gondolatébresztő érdekességként teszem hozzá: Martin Amis, a világhírű angol író (akit éveken át konokul kiadtunk, de a magyar olvasóknak nem kellett), legújabb regényében egy koncentrációs tábor főnökének romantikus szerelmét meséli el, amire az olvasók, még a Martin Amist egyébként kedvelő olvasók és kritikusok többségének is az volt a reagálása, hogy nem: ezt nem akarjuk elképzelni – nem akarjuk átérezni azt, hogy egy tömeggyilkosnak is lehettek emberi érzései, és gyengéden szerethetett egy nőt.
A hosszú bevezetés után jöjjön egy merész mondat: Radzinszkijnak sikerült az, amiben a nála nagyobb, tehetségesebb írók közül sokan kudarcot vallottak: írt egy olyan regényt Sztálinról, egy tömeggyilkos diktátorról, amelyet pszichológiailag hitelesnek érzek. Tíz évig dolgozott rajta, s ahogy az interjúiban elmeséli, rögeszmés makacssággal próbálta megfejteni a titkokat, amelyeket persze megfejteni igazából nem lehet (mert ha történészként kezeli az író az anyagot, akkor egyszerűen rengeteg tény, adat, dokumentum hiányzik): csak írói fantáziával elképzelni. Hogy miből fakadt Sztálin antiszemitizmusa, aminek folytán a halála előtt elindított volna egy újabb holokausztot? Hogy miért nem lázadt fel ellene senki a harcostársai közül: Buharin, Zinovjev, Kamenyev és a többiek, akik addig sohasem riadtak vissza a forradalom nevében elkövetett gyilkosságtól, amikor már tudták, hogy Sztálin őket is elpusztítja, miért nem léptek fel ellene? Miért várták megadóan a halált, és írtak szerelmes leveleket Sztálinnak a börtönből? Hogy ő, aki senkiben nem bízott meg, miért hitte el Hitlernek az utolsó pillanatig, hogy jó barátok lettek, és együtt fogják felosztani egymás között a háború utáni új világot? És egyáltalán: hogyan születtek meg a tömeggyilkos döntések? És milyen lehetett a szerelmi élete? Tudott-e egyáltalán igazán szeretni? És valóban ez lehetett a sztálini szovjet állam stílusa: részeg éjszakák, Sztálin állandó káromkodása, és csupa végtelenül megfélemlített ember, aki a Gazda parancsára akár saját feleségét is lágerbe küldi?
A szigorú történészek sok mindent vitathatnak majd: aligha hihető például, hogy Hitler és Sztálin tényleg találkozott (bár ez majd csak a februárban megjelenő második kötetben lesz benne), és igen fantáziadús az is, ahogy Radzinszkij Sztálin halálának titkát fejti meg. De az is biztos, hogy a valóságban sok minden másként, vagy egyszerűbben, vagy bonyolultabban történt, mint ahogy az a dokumentumokból kihüvelyezhető. És amikor a történész hétgerince bizseregni kezd, mert érzi, hogy a sok apró adatból összeáll egy hihetetlennek tetsző, de mégis lehetséges verzió, akkor át kell vedlenie regényíróvá.
Még egy utolsó gondolat: valaki a Facebookon valami olyasmit írt, nem érti, minek kell még egy könyv Sztálinról, miután már mindent megírtak róla. Amire röviden annyi a válaszom: nem, nem mindent! Meg még az is: nem árt újra és újra elmondani, hogy mi történt Oroszországban a XX. században, mert az emberek, legalábbis Oroszországban, de alighanem máshol is, hajlamosak felejteni, és időről időre újra azt gondolni, hogy nem is volt az olyan borzalmas rendszer, és különben is: a nagy, „nemes” célok érdekében (hogy az országunk Amerikával versengő világbirodalom legyen) hullhat a forgács, pár ezer vagy százezer áldozat megbocsátható.
Amíg ő maga nem egy közülük.
M. Nagy Miklós
Az Európa Könyvkiadó igazgatója